EGR
Technológia EGR
EGR je skratka z anglického Exhaust Gas Recirkulation, čo v preklade znamená recirkulácia výfukových plynov. Základom tejto technológie je tzv. EGR ventil. Je to súčiastka na výfukovom potrubí s klapkou, ktorá je elektronicky riadená. Pomocou skupiny snímačov na základe rôznych veličín riadi otvorenie klapky. Otvorením klapky sa čast výfukových plynov dostane naspäť do sacieho potrubia. Tieto plyny majú však vysokú teplotu, preto je potrebné ich dodatočne schladiť, na čo používa ešte jeden prídavný chladič. Dôvod prečo musia byť plyny a celkovo zmes v sacom potrubí studená je jednoduchý. Plyny a celkovo všetky látky (okrem vody) zvyšujú svoj objem s teplotou. Ak chceme do spaľovacieho priestoru natlačiť čo najviac vzduchu, musí tento vzduch resp. zmes čo najviac schladiť. Zvýšime tým účinnosť dvojnásobne. Prvý krát, keď tam vženieme viacej vzduchu,čím zlepšíme horenie zmesi, a druhý krát, keď sa vstreknutím nafty zmes vznieti. Vzduch sa zohreje a zväčší svoj objem, čo má za následok väčší tlak vo valci a teda aj väčšiu silu, ktorou je valec tlačený dole.
Táto technológia sa používala pri starších typoch vozidiel. Efektívna bola len pri plnení menej prísnych emisných noriem EURO I II III. Iba dvaja výrobcovia vyvíjali túto technológiu ďalej a aplikovali ju aj pri vozidlách EURO IV a EURO V. Je to z dôvodu, že táto technológia je voči SCR jednoduchšia, technicky aj finančne menej náročná. Z hľadiska efektivity prevádzky vozidla však bolo problémom tejto technológie zvýšenie spotreby paliva. Preto väčšina výrobcov od tejto technológie upustila. Pri plnení normy EURO VI sa k nej však všetci výrobcovia budú musieť vrátiť, pretože zníženie emisií na úroveň normy EURO VI sa nezaobíde bez kombinácie oboch technológií.
Systém EGR z vozidla SCANIA.